Folkvett och innehåll behövs fortfarande

In Bloggande och internet, Media och journalistik, Sociala medier by Gert Frost3 Comments

Efter kaffet diskuterade vi bloggande och sociala medier.

I går lunchade jag med en chef för en PR-byrå. Trevligt.
När kaffet var slut kom vi in på sociala medier vilket förlängde samtalet så att han nästan missade det möte han hade bokat in efter vårt. Vid några tillfällen sneglade han på klockan i sin iPhone.
Alla som hänger med i den branschen verkar ha iPhone.
Han beskrev den typiske kunden, och en typisk kommentar.
”En grupp på Facebook, det vill vi också ha. De är tydligen bra. Det är ju där folk är, eller hur?”

Det är märkligt hur framförallt Facebook och Twitter plötsligt blivit lösningen på i stort sett alla kommunikations- och marknadsföringsproblem.
Naturligtvis är de inte det.
Grupper på Facebook föds i en takt som är fullständigt otyglad.
Begreppet ”sociala medier” har blivit ett mantra som ständigt upprepas i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Vad som har svårare att tränga igenom i mediebruset är hur de ska användas och att det precis som allting annat kräver kunskaper och fördjupning. Merparten av de grupper/sidor som finns, exempelvis på Facebook, hur dåliga som helst. De flesta av dem uppdateras alltför sällan eller inte alls och många av dem används bara som megafoner där företag, intressegrupper eller organisationer skriker ut sina budskap så högt som möjligt.
Om någon försöker diskutera får de inga svar.
Just det, att de som är ansvariga för en grupp eller sida inte svarar på tilltal är nog värst av allt. Då har de bara skapat ytterligare ett sätt att dissa sina fans, potentiella kunder och så vidare.
De har missat hela poängen med sociala medier

Förmodligen är det i sådana fall strategiskt bättre att helt avstå från att använda dem i så fall.
Självfallet är det så att de sociala medierna erbjuder fantastiska möjligheter. Låt oss också enas om att begreppet inte är synonymt med Facebook, Twitter, YouTube, Bilddagboken eller Flickr. Det är mycket mer än så. Det finns en oändlig mängd olika sociala plattformar och tillkommer i princip dagligen nya.
De är tekniska redskap som vi ska fylla med vår klokskap.

För tillfället diskuterar vi formerna och tycks strunta i innehållet.
Det måste vara tvärtom!
Vi måste fortfarande ha ett budskap, något rimligt meningsfullt att säga och förmågan att formulera oss så att andra kan förstå och ta till sig det vi vill förmedla.
Det räcker inte med att ha en sida på nätet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Comments

  1. Intressant!
    Jag har för någon tid sedan blivit “ansvarig” för vårt företags FB-sida. Vår strategi är att den i första hand ska handla om oss och vår verksamhet, samt spegla annat som rör sig i branschen, UTAN att därför vara en annonspelare. Vi efterlyser också respons från våra “fans”, vilket vi också får ibland. Men det sker lika ofta via mejl och inte via själva sidan.

    Ännu, efter 2 månader har vi inte riktigt funnit formen, men har fått mycket bra recensioner av två olika håll i reklambranschen, hör och häpna. En av reklambyråerna undrade vilken “extern partner vi anlitar”.

    1. Author

      Ni/du verkar ju i alla fall vara flitig med att uppdatera den, vilket naturligtvis är bra. Som van bloggare vet du ju att det krävs uthållighet innan kommentarerna kommer.
      Jag är inte med i så många grupper på FB. En del har jag lämnat för att de har stått helt stilla.
      Vad är det då för mening?
      Jag är nog lite tråkig, men vill se nyttan . . .

Leave a Comment