Hashtaggen – ett fantastiskt hjälpmedel!

In Bloggande och internet, Kommunikation, Politik och samhälle, Sociala medier by Gert Frost0 Comments

Hashtag2Det här med ”hashtaggar” har diskuterats ganska livligt i mitt flöde de senaste dagarna sedan Facebook valde att dra igång. Som många andra nyheter har det skapat viss förvirring. Suckarnas kör har också framträtt.
Men.
I det här fallet tycker jag att det är helt omotiverat. Hashtaggen är nämligen en väldigt bra liten grunka som redan används flitigt på Twitter och Instagram. Förmodligen blir det en hit, också på Facebook.
Hashtaggen är ett utmärkt hjälpmedel som gör det lättare att hitta, marknadsföra eller diskutera saker.
Det är bara att du börjar klicka på dem. Se vad som händer.

Jag valde för några dagar sedan att tipsa om en text som Niclas Strandh skrivit. Den är en bra sammanfattning av vad en hashtag är och hur den används. Ta dig tid att läsa den, du också.

Personligen har jag framförallt haft användning av hashtaggen på Twitter där flödet är enormt och många gånger är det svårt att hänga med. Särskilt om man som jag följer flera hundra personer. Många nya twitteranvändare vänder i dörren och säger ”det där är ingenting för mig”. Jag var själv på väg att göra samma sak för fyra år sedan, men är idag glad att jag stannade. Twitter är i dag förmodligen mitt absolut mest använda verktyg för research.

Men kanske är de nya twitteranvändarna är intresserade av svensk politik?
Om de då gjort en sökning och skrivit ”#svpol” skulle sannolikt många reagerat annorlunda och stannat kvar på Twitter. Väldigt många som skriver medvetet om svensk politik lägger nämligen till just den hashtaggen. Det innebär att allt sådant hamnar i en och samma påse, lätt att hitta och återvända till om man sparar sökningen.
Andra som är intresserade av politik hittar det andra har skrivit. Diskussion och debatt uppstår.

#svpolPå bilden här intill har jag gjort samma sökning ”#svpol” i det vanliga sökfältet på Facebook. Det är bara att konstatera: samma hashtagg används numera också där. Testa! Efterhand lär du dig hitta fler och fler olika hashtaggar, mer och mer. Om du vill. (Klicka på bilden.)

Kanske du är intresserad av diskutera en fotbollsmatch under #twittboll eller varför inte #basketEM? Med en hashtagg är det enkelt och intressant att i ett samlat flöde se hur andra reagerar och resonerar. Det dyker upp troll och trams under hashtaggarna också ibland, förvisso. De/det finns ju överallt.

Vissa hashtaggar på Twitter är mer eller mindre fasta, som exempelvis #svpol. Andra dyker upp och skapar debatt och bildar opinion. Ett tydligt exempel på det är #prataomdet som rullade ut för några år sedan. Många engagerade sig i det flödet och det plockades snabbt upp av så kallad traditionell media. Det ledde till att Sofia Mirjamsdotter och Johanna Koljonen 2011 tilldelades stora journalistpriset för #prataomdet.
Den typiska tillfälliga hashtaggen kommer vid olika evenemang. Idrott, debatter eller annat. Under våren rullade #melfest exempelvis. Många använder sig av #hashtaggar i samband med större konferenser så att deltagarna ska kunna följa varandra och därmed på olika sätt bidra till diskussionen, ställa frågor till panelen eller var det nu kan vara.
Vill du veta vad ”världen” skriver om Edward Snowden – sök på #snowden eller #nsa.

Själv blir det ofta såhär för mig: jag sitter och tittar genom mitt normala flöde på exempelvis Twitter och fastnar på några tweets som intresserar mig. Låt säga att de är hashtaggade med #2222. Då klickar jag helt enkelt på hashtaggen och på så sätt hittar jag direkt och enkelt andra som skriver om samma ämne.

Om du sitter i en organisation eller i ett företag borde det vara en självklarhet att ”märka” varje text du skriver på Twitter, Instagram eller Facebook med exempelvis din organisations namn. Det blir inte lättare för andra att hitta, utan också för dig själv. Det är alltså också ett verktyg för marknadsföring.

På Twitter är ju egentligen allt synligt för alla, om man inte valt att göra sitt konto privat vilket det är få som väljer. Hela poängen med Twitter försvinner då liksom. På Facebook, där vi är lite mer privata, blir det lite annorlunda. Där måste man göra inlägget offentligt om det ska bli synligt för alla, annars är det bara ens vänner som ser det om de klickar på hashtaggen. Men låt oss säga att du är intresserad av och vill debattera #miljö eller #luleåhockey. Tja, då gör hashtaggen det enkelt för dig att hitta likasinnade, eller varför inte en massa ny kunskap?

Till en början kommer det säkert att vara lite trevande användning på Facebook, precis som det tidigare varit på Twitter. Däremot är jag övertygad om att det sakta men säkert kommer att växa.
Många efterlyser ju olika sätt att sortera i eller filtrera flöden.
Hashtaggen är ett sådant verktyg. Använd den. Det är nämligen med hashtaggen som med allt annat på nätet: man måste använda det för att riktigt förstå hur det fungerar. Det finns inget annat sätt.