Mymlan avslöjar nyheten

In Bloggande och internet, Media och journalistik, Politik och samhälle, Sociala medier by Gert Frost0 Comments

Idag trillade det ner en pollett igen. Kul.
Det började med att jag läste Sofia ”Mymlan” Mirjamsdotters blogg. Inlägget handlade om att hon intervjuats av TV-programmet Agenda om skillnaderna mellan manligt och kvinnligt bloggande.
Intervjun hade genomförts tidigare under dagen.
Direkt efteråt satte sig Mymlan vid tangentbordet och bloggade. Hon var inte helt nöjd med sin insats, skrev hon och fortsatte sedan resonera om ämnet.
Själv plockade jag upp inlägget via Twitter. Senare såg jag det också på Facebook.

Jag söker hela tiden exempel på tydliga skillnader i journalistik och andra former av rapportering mellan traditionella medier och det som lite slarvigt kallas ”sociala medier”, vilket inte alltid så lättfunnet.
Jag behöver på något vis motivera min resa från det gamla till det nya. Jag vill veta hur det ena påverkar det andra.
Exemplet med Mymlan och Agenda är just det – tydligt.
Varför?
Jo, när programmet sänds kommer dess innehåll redan att ha diskuterats i flera dagar på olika digitala plattformar. Möjligheten finns i alla fall, eftersom programidén redan är spridd till tusentals människor.
Så var det inte tidigare när vi bara hade de traditionella medierna; tidningar, radio och TV. Då kunde man jobba på i ett reportage i veckor, utan att egentligen riskera att det man höll på med fick någon större spridning före publicering.
Det är onekligen svårare nu.
Det nya påverkar det gamla.
Anta att kristdemokraternas ledare Göran Hägglund, som är ganska flitig på Twitter, blir intervjuad av Svenska Dagbladet om sin syn på abort.
Efter intervjun twittrar han omgående:
”Blev nyss intervjuad av SvD. Sa att jag börjat gilla abort på skarpen”
Nyheten blir bränd eftersom alla andra vet redan samma sak som SvD. Det skulle sprida sig som en löpeld.
Eller anta att han ångrar sitt uttalande i intervjun och i stället skriver följande twitter:
”Blev intervjuad av SvD om abortfrågan. Reportern missuppfattade allt jag sa.”
Då har han snabbt och enkelt parerat en publicering som kunde skapat stora rubriker långt innan tidningen hunnit publicera det. Det hinner inte ens ut i tidningens nätupplaga, långt mindre i pappersupplagan följande morgon.

För dem som redan slukats av och behärskar de sociala medierna, med stora kontaktnät som sitter inne med ungefär samma kunskaper, är det förmodligen inte särskilt svårt att hitta bra exempel på vilka vägar nyheter och kunskaper färdas. Däremot tror jag en del behöver träna sig i konsten att förklara det utåt. Det går inte att förutsätta att alla ska förstå.
De flesta gör inte det.
Allt är bara en knapptryckning bort, sägs det.
Då gäller det bara att veta vilken knapp man ska trycka på.

Folket på Agenda är kanske inte överförtjusta över att deras reportageidé redan är spridd på nätet. Men Mymlan gjorde naturligtvis rätt, hon är ju bloggare.
Nu gäller det att hänga med i svängarna.

Jag kan slutligen rekommendera en artikel i tidningen Expressen om att den professionella journalistiken kommer att på allt svårare att hävda sig i konkurrensen.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,