Nu äger jag varumärket Norrbotten

In Bloggande och internet, Kommunikation, Politik och samhälle by Gert Frost0 Comments

Så. Nu är jag med ny domän. När du hädanefter skriver in norrbotten.net i sökfältet kommer du i stället att landa på den här sidan.
På något vis är Finsnickeri AB i Råneå lite av hjältar i det här sammanhanget. De har kapat åt sig tre domännamn med norrbotten som pekar på deras vanliga hemsida (.nu .org .eu).

Norrbotten.se då, undrar du kanske?
Jo, den finns och är andra sökträff på Google för ”Norrbotten”. Det finns bara ett problem och det har jag påpekat ett antal gånger tidigare: den är mer eller mindre död. Det kan du se på bilden, eller gå in och kontrollera själv. Den senaste riktiga uppdateringen gjordes den 1 juni 2012.

BDSETurerna har varit många mellan Länsstyrelsen och Landstinget i Norrbotten när det gäller norrbotten.se sedan det kritiserade projektet Attraktiv region lades ner. Jag tänker inte grotta vidare i det, utan det är som det är.

Däremot kan man konstatera att det finns att det inte finns någon fungerande webbsida idag med Norrbotten som domännamn som handlar om länet. Då är det väl ändå rimligt att ställa frågan hur ansvariga i länet vårdar sitt varumärke? Tänk om ett storföretag som LKAB gjorde på samma sätt!
Eller övervärderar jag? Kanske det inte spelar någon som helst roll? Det finns en massa andra sidor på nätet, men jag har i alla fall svårt att se det kloka i att inte använda just Norrbotten.

Såhär ser det i alla fall ut med de vanligaste domänerna:

  • Norrbotten.se  – Inaktiv
  • Norrbotten.nu  – Finsnickeri AB i Råneå
  • Norrbotten.org – Finsnickeri AB i Råneå
  • Norrbotten.eu – Finsnickeri AB i Råneå
  • Norrbotten.com – Norrbottens annonsblad
  • Norrbotten.info – Till salu på tysk sajt
  • Norrbotten.mobi – Ledig
  • Norrbotten.me – Parkerad hos Loopia
  • Norrbotten.net – Frost Kommunikation

Norrbotten är ett varumärke. Det kommer man inte ifrån. Sedan må det vara hänt att man av exempelvis strategiska skäl valt att lägga turismen under ”swedishlapland”. Det är förmodligen klokt. Man har också lagt beslag de viktigaste domänerna.

Kanske har det det i något sammanhang som inte jag känner till fattats beslut om att begreppet Norrbotten inte är så viktigt, vad vet jag?
Min gissning är att ”det bara har råkat blir så”.
Var finns i så fall nätstrategin?

Nå. Nu äger jag norrbotten.net. Det är vackert så. Nu kan jag välja att bara låta den peka på gertfrost.se eller hitta på något roligt projekt där adressen passar in.
Förslag?