Ska vi tro på Eljester?

In Kommunikation, Media och journalistik, Politik och samhälle, Sociala medier by Gert Frost8 Comments

Eljester är en annorlunda ordlek.

Eljester är en annorlunda ordlek. Jester står i engelskan för narr, gycklare.

Det här med satsningen på Eljester Norrbotten, kan det verkligen vara något?
Såhär inledningsvis ser det ju onekligen lite tunt ut och kritiken har inte heller låtit vänta på sig.
Framförallt är det (naturligtvis) mediefolk som haft synpunkter. De tycker att Eljester bara parasiterar genom att bara länka till andra medier/sajter som skriver om Norrbotten.
Den kritiken kan jag tycka är relevant.
Å andra sidan – vad hade de väntat sig?

Bakom Eljester står Resultatfabriken och den utflyttade Luleåbon Markus Pettersson. Ambitioner verkar inte saknas. Vad jag förstår ska Eljester växa till andra regioner i Sverige, kanske till och med internationellt. Men det lägger jag åt sidan för tillfället.
Jag begränsar mig till Norrbotten.
Jag haussar inte. Baissar inte. Inte än.
”Vi ska växa organiskt”, säger Markus Pettersson och det är tydligt att han inledningsvis vill hålla nere förväntningarna.
Ändå är det just detta ”växa” som jag funderar på. Växa hur?

Luleåbon Markus Pettersson är den som ligger bakom Eljester.

Utflyttade luleåbon Markus Pettersson är den som ligger bakom Eljester.

Självklart måste det någon gång komma till en punkt när Eljester börjar producera eget material, i stället för att bara sammanställa det andra gör. Eller måste det?
Om vi leker med tanken på att det runtom i Norrbotten finns människor som bloggar, gör videofilmer och lägger ut på YouTube eller något annat; vem sammanställer det materialet löpande idag? Det finns åtskilliga bloggare som är värda en bredare publik.
Ingen av de traditionella medierna plockar idag upp detta. Jag skulle önska att det vore annorlunda, men det är ju just här som de lämnat en öppning för en ny konkurrent som Eljester. För någon som verkligen lägger örat mot rälsen och försöker nytt, tänker nytt.

Jag tillhör dem som år efter år försökt sätta sökarljus på den medieskugga som drabbat inte bara Norrbotten, utan stora delar av landet som ett resultat av den kräftgång som de traditionella medierna går. Redan 1996 gjorde jag en liten bok med sju intervjuer om Norrbotten i riksmedia. Det är snart 20 år sedan och redan då hade de stora rikstidningarna lagt ner alla fasta redaktioner norr om Stockholm. Jag skriver det på grund av att vi dagens debatt kan förvillas att tro att mediekrisen är något som uppstått nu, som blivit akut nu. Så är det inte. Sen dess har journalistkåren fortsatt krympa, ägarkoncentrationen blivit i det närmaste total och det finns absolut inga tecken i skyn på att det skulle förändras till det bättre.
Lokalt/regionalt har det inneburit exempelvis att hälften av Norrbottens kommuner står utan fasta redaktioner.
Medieskuggan har också lagt sig över hela branscher. NSD:s förre chefredaktör Lennart Håkansson såg den skugga som drabbat näringslivet och insåg att det fanns utrymme för hans nystartade sajt Affärer i norr. Andra exempel saknas inte, som Arjeplogsnytt.

Jag har haft lite kontakt med Markus Pettersson inför starten av Eljester. Inte mycket, men dock. Han kan branschen, bland annat efter att ha varit ansvarig för sociala medier på Göteborgs-Posten. Han har ett tungt, men förmodligen väldigt spännande arbete framför sig.

Jag tillhör dem som tycker att satsningen är väldigt intressant. Det är det alltid när någon vågar tänka annorlunda. Go for it, liksom.
Men visst, jag har tusen frågor.
Alltifrån layout till hur Eljester ska nå olika åldersgrupper och geografiska delar av länet. Eljester kan inte sätta sökarljus i alla skrymslen där det råder medieskugga, men definitivt på några. Frågan är vilka?
Jag gissar att det till stor del är upp till oss i Norrbotten att haka på. Den som skriver en blogg, gör en pod eller som har en egen YouTube-kanal med material som är relevant för Norrbotten kan säkerligen haka på genom att kontakta Markus och få en än vidare spridning av sitt eget material. Kanske myndigheter, företag och organisationer kan ringa och fråga om de får vara med? Den del av det journalistiska uppdraget som inbegriper information till medborgarna har ju de traditionella medierna i allt väsentligt redan gett upp.

eljester_600pxMediehusen söker idag efter fungerande affärsmodeller. Förmodligen gör Markus Pettersson och Eljester det också. Sådant tar tid.
Jag vet att han är beredd att ändra och parera under resans gång, vilket är nödvändigt. Min gissning är att han har maximalt ett år på sig för att få det att fungera.

  • Marcus Hoodin

    Kolla gärna in vår tjänst hoodin.com, delvis liknande men med mycket större fokus på det lokala och sociala i kombination.

    • Ser spännande ut. ”Det lokala och sociala i kombination”, kan du utveckla?

      • Marcus Hoodin

        Hoodin i nästa version (kommer i september) kommer ha ett tydligare fokus på att platser (föreningar, företag, samhällsfunktioner) samt invånare skapar innehåll. Hoodin ska hantera allt om (traditionell media) och från (platser, användare) dina favoritområden. Där av socialt lokalt media 🙂

        • Då kan jag gissa att du ser just Eljester som en tänkt huvudkonkurrent? 🙂

          • Marcus Hoodin

            Det jag sett hittills av Eljerster gör inte att jag ser tjänsten som en konkurrent, snarare ett trevligt tillskott i det stangrande regionala mediet. Våra främsta konkurrenter är Facebook, Nextdoor, och patch samt givetvis lokal print. Ang Hoodins affärsmodell så finns det en del som är offentligt, men ett kommentarsfältet känns inte som rätt forum. Ta en titt på chrunchbase eller angel.co om Hoodin, det finns mer där.

          • Det kan jag förstå. Kul att det händer grejer. Lycka till med ert projekt! Ska följa med spänning.

          • Marcus Hoodin

            Kul, och tack för din positiva inställning!

        • Dessutom lite nyfiken på din affärsmodell, om du kan berätta något?