En hashtag mot världen

In Bloggande och internet, Media och journalistik, Politik och samhälle, Sociala medier by Gert Frost6 Comments

Ja, det är faktiskt obegripligt. Varför ska jag nu förklara.
Under tisdagen samlades drygt 500 personer i Kulturens Hus i Luleå för att diskutera regional utveckling i Norrbotten under parollen ”Kraftsamling – vi ska bli fler”. Förvisso ett lovvärt initiativ från Landstinget i Norrbotten.
Jag fick en inbjudan, men hade inte möjlighet att närvara. I stället hoppades jag på att kunna följa delar av konferensen via sociala medier; via uppdateringar på Twitter eller Facebook. Kanske direktsändning via exempelvis Bambuser. För mig ganska självklara saker i den värld vi numera rör oss i. Tyvärr blev det inte så, utan jag blev lurad på konfekten.
”Kraftsamling” var en stor konferens. Riktigt stor. Dessutom viktig eftersom den bland annat handlade om att vända den negativa befolkningsutvecklingen i Norrbotten.

Varför sluten? Obegripligt!

Jag började med att titta på deras sida på Facebook vilken visade sig ha 97 medlemmar. Sedan upptäckte jag gruppen är sluten, där man måste beviljas medlemskap. Helt obegripligt. Varför i hela världen är en grupp som ska handla som regionala satsningar och regional utveckling sluten?

Snabb sökning på ”Kraftsamling” på Bambuser för att hitta filmer. Allt som kommer upp är ”Äg din Framtid” i Västerås respektive Örebro. Uppgivet. Inget där.

Alltså är det Twitter som gäller, tänkte jag. Där får jag till slut ett napp. Under hashtaggen #kraftsamling skriver en handfull av deltagarna några snabba tweets, som egentligen inte säger särskilt mycket.
Jag har vid några tillfällen fått stå till svars för att jag hävdar att Norrbotten redan hamnat ordentligt på efterkälken i världen av sociala medier, att storstadsområdena styr och dominerar i princip allt innehåll eftersom det är där spetskompetensen finns.
Det här bekräftar bara min tes.
Av drygt 500 på konferensen var det inte många som hade ett konto på Twitter. Och då ska man komma ihåg att det var anställda i offentlig förvaltning, politiker och andra beslutsfattare, näringslivsmänniskor och inte minst PR- och reklamfolk som satt i stora salen på Kulturens Hus. Framförallt är det obegripligt att de två sistnämnda kategorierna inte bidrog.

Nu lite kring hanteringen av det som spreds på Twitter. Det var bra att man skapat en egen hashtag, som det kallas. I princip innebär det att alla tweets med markeringen #kraftsamling hamnar i ”samma påse” på Twitter. Det blir lätt att hitta och följa. Dock finns det ett stort MEN i sammanhanget.
Folk måste veta att det finns en påse att leta efter. Som det hanterades nu kom spridningen i princip att stanna vid ytterdörrarna i Kulturens Hus.
Om man däremot kompletterat med ytterligare någon hashtag kunde det blivit helt annorlunda. Om man enats om att lägga till #svpol hade det per automatik inneburit att hundratals, ja tusentals, svenska journalister, politiker och andra opinionsbildare som följer den hashtaggen hade sett vad som var på gång. Att det var en progressiv (?) konferens i Luleå och vad som diskuterades. De följer den hashtaggen dagligen för att hänga med och vara ständigt uppdaterade när det gäller svensk politik.
Då hade de kunnat sprida vidare.

Lek sedan med tanken på att man riktat en eller flera konkreta frågor till tre personer. Låt oss ta Leif Pagrotsky, Carl Bildt och Gudrun Schyman och de hade svarat, kanske haft synpunkter eller hejat på ett lovvärt regionalt initiativ, tja då hade det kunnat ta fart på allvar eftersom de i skrivande stund har tillsammans har 133057 personer som följer dem.
Det är en enorm kraft i Twitter.

Det behövs uttänkta strategier och det gör mig både förvånad och inte så lite bedrövad över att man faktiskt inte kommit längre.
Och gör man inte det i Norrbotten (gäller också andra områden utanför storstadsregionerna) så kan beslutsfattare och andra här uppe vara förvissade om en sak; det görs i andra delar av landet.
Man blir ohjälpligt efter i opinionsbildning och annat.

En konferens av den här digniteten ska naturligtvis säljas in nationellt en tid innan den går av stapeln, likaså under själva konferensdagen. Dessutom efter konferensen eftersom det genom olika sociala medier skapas förutsättningar att på ett konstruktivt sätt fortsätta och bygga vidare på de idéer som förhoppningsvis fötts under konferensen.

Det är kanske svårt att ta in, men det är sannolikt inte enstaka insatser som behövs för att ta del i det “utrymme” som står till buds på nätet eller i våra traditionella medier. Konkurrensen är knivskarp och frågor måste hållas levande över tid och ständigt finnas närvarande.
En konferens riskerar att snabbt bli bortglömd.
Med blixtens hastighet, antingen vi vill eller ej, fylls vårt tankeutrymme av andra saker som händer runt Stureplan, i Syrien eller var det nu kan vara.

Det här innebär inte att jag kritiserar konferensen Kraftsamling som sådan, bara hur den kommunicerades. Eller rättare: inte kommunicerades.
Måhända har det varit en medveten strategi att ligga lågt med extern information och inblandning och det är därför det ser ut som det gör. Jag vet inte, men i så fall tycker jag att det är helt obegripligt.
Men det kommer en ny dag för Kraftsamling nästa år.
Bättre lycka då.

Comments

  1. Hej!
    Du har så rätt i din analys. Tack för synpunkterna och jag kan lova i skrivande stund att det kommer att tvittras från KRAFTSAMLING den 11 september i Haparanda. Det ska jag personligen ta ansvar för.
    Ii

    1. Hej, Ingela. Kul att du tar det på allvar och bra att ni funderar kring detta. Sedan är det en sak ATT det twittras, en annan och viktigare sak är HUR och vilka strategier som finns bakom. Före, under och efter konferensen. Att enbart finnas i de sociala medierna är ju inget mål i sig, utan det handlar om vad man gör av det. Sedan handlar det också om att välja rätt redskap för varje situation. Kanske är det så att ni ska satsa på direktsändningar från konferensen i stället. Kanske en kombination av de båda. Där finns en del att diskutera, men att som nu i princip avstå är inte längre ett alternativ om man vill skaffa sig utrymme i det offentliga rummet.

  2. Vad bra Ingela att det kommer till nästa konferens. Det blir så intressant diskussion när man också får med sig dom andra twittrarna också och kan nå så många makthavare

  3. Ser också fram emot mer kommunikation t.ex. direktsändning, twitter + att facebookgruppen är öppen. Det gäller att få med unga människor som är med och samlar kraft. Då måste vi möta dem på deras villkor och där är sociala medier ett måste.

  4. Hej! Håller med. Kan dessutom spä på med att när jag efterlyste den officiella hashtaggen hos arrangörerna, fanns den inte. Vi twittrare skapade den. Men som sagt: det kan bara bli bättre…

Leave a Comment