Facebook, Luleå och miljonerna

In Bloggande och internet, Media och journalistik, Politik och samhälle, Sociala medier by Gert Frost5 Comments

Det har gått några dagar sedan det till slut blev offentligt att Facebook ska bygga datahallar i Luleå.
Fast det visste vi ju, redan innan.
Men sen då?
Undre ett par dagar gick vågorna höga på nätet och i traditionella medier. Nu har det åter blivit stiltje.
Vad det inte mer, undrar man?
Visst är det mer. Förmodligen mycket mer, men nu tycks det som om alla satt sig ner i väntan på nästa pressmeddelande.
I väntan på att få bli upprörda igen, eller så.

Annie Lööf fick svara på många frågor om de 103 miljonerna.

En hel del kritik riktades omedelbart mot att staten gick in med 103 miljoner kronor i investeringsstöd. Jag har svårt att uppröras över det.
Tidningen Expressens ledarblogg svarade för ett skamligt lågvattenmärke när de under rubriken ”Annie Lööfs Facebookskandal” bland annat skrev följande:

”Annie Lööf har dessutom mage att pladdra om att serverhallarna ”kommer tillföra orten spetskompetens.” Jaså, det handlar väl ändå om IT-sektorns lagerarbete.”

Ett översittarperspektiv, utan like.
Ett Stockholmspladder, helt utan eftertanke.
Dessutom ytterligare ett bevis för att den innanför-tullarna-journalistik som riksmedierna förfallit till under de senaste decennierna är förödande. Inte bara för oss som bor utanför, utan också för dem som arbetar där; för att den världsbild som formas på redaktionerna alltför ofta kan beskrivas som miserabel.

Jag ägnade en hel del tid åt att följa de flöden på nätet som berättade om miljardinvesteringen i samband med presentationen.
Det var oerhört spännande att se hur nyheten från Luleå, Norrbotten och Sverige via internet och de sociala medierna färdades med blixtens hastighet till jordens alla hörn.
På Twitter var det ett av de mest omskrivna ämnena. ”Trending topic” som det kallas.
Det var tidningar radio och TV.

Jag kontaktade någon dag senare ett par personer för att få en uppfattning om vilket marknadsföringsvärde all uppmärksamhet hade. Hur det kunde mätas. Kunde det mätas? Rentav i kronor och ören? Svårt utan en djupare analys, enades vi om naturligtvis. Men det är miljoners miljoner. Redan i det läget.
Men folk gick i taket för 103 miljoner.
Och det var ju bara början. Framöver kommer ”Luleå” och ”Sweden” droppas igen och igen, om än inte med samma intensitet.
Kom ihåg att en annons i en lokaltidning kostar tiotusentals kronor.

Visst kan man ha synpunkter på investeringsstödet, även om jämförelserna med att regeringen sagt nej till SAAB haltade. Man kan också välja lyfta på näsan och exempelvis tydligt berätta om de elräkningar på hundratals miljoner som Facebook kommer att betala i Luleå och Norrbotten när driften är i gång.
Det är ju ett val vi gör.
Hur vi väljer att se, vilka glasögon vi tar på oss.

Visserligen sa Tom Furlong, (director, Site operations, Facebook Inc) under presentationen på Kulturens Hus i Luleå att etableringsstödet inte varit helt avgörande.
Men ändå EN av många faktorer.
Han är naturligtvis en smart man. OM det varit helt avgörande hade han naturligtvis inte avslöjat det.
Så – tänk om det var så?
Tänk om de utan etableringsstödet valt Finland i stället?

BBC

Från Flipboard

Telegraph

Twitter

Ta en titt på bilderna här intill. Klicka på dem och fundera på räckvidden. Och det är bara några små, små exempel från den flora av material som spreds till jordens alla hörn den dagen, med Sweden, Luleå och Facebook som ledord.

Det pratades om eventuella sidoeffekter.
En avgörande faktor för etableringen var det faktum att Luleå Tekniska Universitet, LTU, finns. Naturligtvis skapar det förhoppningar om synergier och avknoppningar därifrån på olika sätt.
Hur mycket och på vilket sätt återstår att se.
”Det kommer inte att bli”, sade någon.
Om Facebook INTE etablerat sig i Luleå hade det definitivt inte blivit några sidoeffekter, svarar jag. Nu finns åtminstone chansen, möjligheten.
Det är glädjande att se hur bland annat Luleå, Piteå och Bodens kommuner gått samman och bildat ”The Node Pole” för att marknadsföra regionen och dess uppenbart goda förutsättningar för etableringar av den här typen. Titta på deras hemsida och deras hittills väldigt alerta Facebooksida.
Jag är övertygad om att man också smider planer på LTU och har så gjort under en tid. Och invest:Sweden jobbar naturligtvis vidare.

Under byggnadstiden kommer det, som sagts hundra gånger, att innebära 300 arbetstillfällen. Sedan några tiotal för driften av serverhallarna.
Det ska också handlas för mycket pengar i regionen.
Det är fantastiskt i sig.
Frågan är ändå om det är själva poängen.
Poängen är kanske just allt annat som kan födas ur detta. Jag tänker i alla fall tillåta mig att ha ett öppet sinne. Se positivt.
Men man ska inte förhäva sig. Inte heller i Norrbotten.
Så därför kanske det inte var så förvånande att en av lokaltidningarna inte ens hade det som förstanyhet i sin nätupplaga i samband med offentliggörandet.
Förvånande dock.

Man kan också fundera över om detta är en lokal/regional eller nationell angelägenhet.
Naturligtvis det senare. Kanske var det därför jag blev så upprör över Expressens ledarblogg.

Några timmar efter presentationen chattade Tom Furlong via Sveriges Radio med den som hade tid och lust.
Bland annat fick han frågan om Facebook kan tänka sig att sponsra Luleå Hockey.
”Det där måste vi titta på”, svarade han ungefär.
Se där. En liten sidoeffekt.
En bland många.
Det vore säkert en medial succé om de valde att sponsra. Jag är övertygad om att det i alla fall lokalt och regionalt skulle generera minst lika mycket spaltutrymme, än vad som nu blivit fallet.

Tom Furlong fick svara på många frågor. De var förmodligen den mest välbesökta presskonferensen någonsin i Luleå.

Jag lär få vänta på de fördjupade reportagen med en genomarbetade analyser om vad det här faktiskt kan innebära i förlängningen.
För det är ju ett faktum – vi vet ju inte..

I en annan tid hade arbetsmarknadsjournalistiken en helt annan position än vad som är fallet i dag. Under 1980-talet kunde man se rubriker i dagar om sex eller åtta personer blev uppsagda.
Redaktioner gick i spinn och hade i princip daglig bevakning för att följa och ”avslöja” vartenda litet varsel.
Idag är det onekligen annorlunda.

Det är inte mediernas uppgift att marknadsföra varken Luleå kommun eller Facebook, vilket förmodligen de flesta är överens om.
Men journalistikens uppgifter är inte enbart att granska, utan också att kommentera, informera och underlätta för olika grupper i samhället att kommunicera med varandra.
Inte bara att granska.

Just nu skulle jag vilja bli informerad om de möjligheter detta innebär. Och olika samhällsgrupper skulle nog behöva både kunskap och en puff i rätt riktning för att diskutera hur Facebooks etablering kan bidra till att säkra försörjning och fortlevnad i en kommun nästan 100 mil norr om Stockholm. Och i länet Norrbotten, en fjärdedel av Sveriges yta, med knappt 250000 invånare.
Negativt OCH positivt.

Comments

  1. Privata spontana tankar: 
    * 103 miljoner mot en investering av 3-4 miljarder.
    * Beräkna gärna elkostnad för drift per år, de där miljonerna räknas garanterat hem ganska fort.
    * Lönerna för byggarbetarna, löner för driftsanställda.
    * Materialet kan jag inte räkna på, har ingen aning – se investeringen ovan.
    * Turistnäring. Nu pratar vi kanske inte i första läget familjen Svensson utan VD Göran på Globalt Företag AB och teknikchefen Heinrich från investbolaget Tyskland.
    * Bieffekt marknadsföring har du redan nämnt. “Risken” att sätta Luleå på teknikkartan globalt och därmed locka hit fler IT-bolag är ganska stor om detta slår väl ut.
    * Regional utveckling, att Facebook startar etableringen av Europas största serverhallskomplex lär locka fler till universitetet och därmed, förhoppningsvis, fler invånare till Luleå med omnejd.
    * Attraktionen av Luleå och Norrbotten som region lär öka avsevärt.

    Sen att journalister missar vad ordet öronmärkta och budgeterade pengar betyder är en helt annan sak. 

    1. Jag håller med hela vägen.
      Dock tror jag att de politiska/näringsidkande nivåerna riskerar att göra det omvända misstaget – att övervärdera möjligheterna.
      Det kan i sig vara lika illa.

  2. Håller verkligen med om det där med “innanförtullarna-världsbilden”. Förödande. Expressens kommentar andas kolonialtänkande, och nedskriver den specialistkompetens som finns här på universitetet. Några av de IT-funktioner skribenten själv använder, kanske till och med fötts i Luleå. Men den tanken är nog helt otänkbar i den lilla provinsen vi kallar huvudstad.

    Sedan har jag nästan ett allergiskt förhållande till uttrycket “sätta på kartan”.
    Var ligger Prineville?  Nej – googla inte! Du ska känna till det ändå, om devisen ovan har gjort sitt.

    1. Finns väl aldrig någon risk att missförstå dig, som alltid är så glasklar! 🙂
      Jag kan hålla med dig om “sätta på kartan”. Som om vi inte redan fanns där. Själv skrev jag för ett par år sedan en dryg halvsida på kulturen i NKuriren om uttrycket “bilden av Norrbotten” som jag å min sida ogillar och tycker är lite osmart att använda i marknadsföringssammanhang.

Leave a Comment