Förr kallades det hyfs eller hövlighet

In Bloggande och internet, Kommunikation, Politik och samhälle, Sociala medier by Gert FrostLeave a Comment

It's a trapMycket nyttigheter, tänkte jag när jag knallade hem från WebbdagarnaKulturens Hus i Luleå på torsdagen. Jag sorterade i skallen, som alltid efter en heldagskonferens.
Såhär dagen efter är det ett särskilt en mening som hänger sig kvar:
”Man ska inte vara selektivt trevlig på nätet!”
Det var Niklas Myhr, professor i sociala medier vid Chapman university i Kalifornien, som sa det under sitt mycket uppskattade föredrag.
Det där känner jag igen, tänkte jag.

Niklas Myhr har för övrigt sina rötter i Piteå. Hans tes är viktigare än man kan tro. Om man kan kalla den för en regel är det oroväckande många som bryter mot den. Det finns många små kotterier på nätet (och i samhället i övrigt?) där man på olika sätt gynnar varandra och mer eller mindre nonchalerar andra.
Det var en dålig idé på skolgården, den är lika dålig fortfarande oavsett om man är privatperson, företagare, företrädare för en organisation eller något annat.

Detta har på olika sätt diskuterats i omgångar på nätet. Inte sällan i ett ganska högt tonläge, men utan att det egentligen lett till någon större förändring. Egentligen är det ganska ointressant vad som händer mellan olika nätmänniskor. Det vet väl alla, att det inte alltid är den som pratar högst eller har störst tuppkam som i slutändan får rätt.

Hursomhelst. Detta med inkluderande, samtal, är in viktig sak att lägga i verktygslådan för företag och organisationer när de ska snickra på sina nätstrategier. Att vara tillgänglig, att svara. Agera.
Hur ska vi förhålla oss till dem som kommer med kritik?
Vem ska svara?

Kanske är just detta ett ämne som ligger mig särskilt varmt om hjärtat eftersom jag tidigare har skrivit om en annan trend på samma tema, att relativt många inte längre svarar på e-post. I sig också ett problem, men egentligen ganska naturligt eftersom den sammanlagda strömmen av inkommande information, frågor och annat blivit svår att överblicka i det nya medielandskap som vi ska förhålla oss till. Hantera.
Det gäller att välja sina kanaler. Sortera. Vara konsekvent. Omgivningen måste veta hur man bäst kommunicerar med dig/er.

Jag gillade Niklas Myhr. Han hade ett sunt förhållningssätt till vår tillvaro på nätet. Men det är klart, många hade nog rynkat pannan när han beskrev Det Goda Tramset och hur effektivt det faktiskt kan vara ur ett marknadsföringsperspektiv att lägga ut den där förhatliga bilden på lunchmackan på Facebook eller Instagram. Ändå så logiskt. Jag ser med spänning fram mot den bok i ämnet som tydligen snart ligger klar. Läs mer här.

Alltså. Selektivt trevlig? Myhr använde kloutscore (en ifrågasatt tjänst som mäter inflytande på nätet) som exempel.
Att vissa kanske avstår från kontakter med den som har en låg kloutscore, medan den som har höga siffror får svar direkt eller hjälp med att sprida sitt material vidare. Särskilt tydligt syns de tendenserna på Twitter, men till stor del också på Facebook, tycker jag.
Alla vill ju synas med en vinnare, liksom.
Som om andra inte skulle ha något att säga?

Men dagens ”förlorare” kan vara morgondagens vinnare, menade Myhr. Och visst är det så. Som om det egentligen skulle spela någon roll.
Men det här är ju självklarheter, tänker du kanske?, Javisst, men tyvärr fungerar det inte riktigt så.
Det är tidningen Internetworld som organiserar Webbdagarna.

Leave a Comment