I Japan lever pseudonymen

In Bloggande och internet, Sociala medier by Gert FrostLeave a Comment

Japanerna vågar vägra Facebook.

Många gurus pratar sig hesa för den sociala webben och transparens, en öppenhet som ska vara nästintill total.
Men alla håller inte med.
I Japan, till exempel, har bara två procent av internetanvändarna valt att öppna konto på Facebook. En anmärkningsvärd siffra med tanke på att det nu finns i nästan 600 miljoner konton runtom i världen.
I Japan lever pseudonymen vidare.

Intressant är det, minsann. Inte minst eftersom just Japan i decennier legat i framkant när det gäller utvecklingen av digitala produkter och är ett av världens mest ”uppkopplade” länder.
I en artikel i New York Times hittar jag några förklaringar. Den viktigaste tycks vara att japanerna värnar det privata på ett annat sätt än vad exempelvis vi i Sverige gör.
Till och med kända bloggare använder sig av pseudonymer. Man vill helt enkelt skydda sin identitet och inte vika ut sitt privatliv.
Likaså har Facebook tuffa konkurrenter, anpassade efter hur man vill att de ska se ut i Japan. Sociala nätverk som Mixi och Gree, båda med över 20 miljoner användare, ger Mark Zuckerberg och Facebook något rejält att bita i.

Håll med om att det är lite intressant. I lilla Sverige har vi nu runt fyra miljoner konton på Facebook, i USA har över 60 procent av internetanvändarna ett konto.
Men inte i Japan?
Frågan blir om man ”håller stånd mot” eller ”hamnat på efterkälken” när det gäller vårt umgänge på internet?
Är det självklart att vårt ”västerländska” sätt att umgås på nätet är det bästa?
På sikt alltså?
Frågan tål i alla fall att ställas.

Leave a Comment