Om förändringens vindar och död kommunikation

In Bloggande och internet, Politik och samhälle, Sociala medier by Gert FrostLeave a Comment

Om en traditionell hemsida, en grupp eller företagssida på Facebook eller en blogg inte uppdateras och lever – vad är då poängen?
Varför ska en besökare återvända?
Det finns ju faktiskt ingen anledning.

Förändringens vindar drar fram överallt. Det är bara att gilla läget.

En gång ställdes frågan: ” Om ett stökigt skrivbord tyder på en stökig hjärna, vad tyder då ett tomt skrivbord på?”
Tja, lite kul i alla fall, tycker jag.

Häromdagen använde jag en brysk formulering när jag påstod att den traditionella hemsidan, som vi lärt känna den, är på väg att dö.
Jag fick ordentligt mod mothugg.
Ändå tror jag att det i huvudsak är rätt.
Precis som ungdomar i dag vänder sig till Wikipedia i stället för Nationalencyklopedin när de söker material till skolarbetet så förändras också annat.
Vi hittar nya vägar.
Ställer nya krav.
Nya tjänster föds i hundratal. De flesta försvinner eftersom de inte håller måttet, men andra ”tar fast” och blir riktigt bra och fungerar ett tag innan de ersätts av något ännu bättre.
Idag går jag inte in på Elgigantens hemsida i förstaläget om jag vill veta vad en TV kostar, utan till Prisjakt eller Pricerunner för att se hur deras pris står sig i konkurrensen med andra återförsäljare.
Jag går inte till Samsungs hemsida för att kolla in en TV utan till ställen som testar och utvärderar och dessutom har högre trovärdighet.
På område efter område dyker det upp nya vägar till kunskap.
Inte minst genom det som lite diffust kallas sociala medier.

Och när förändringens vindar sveper fram påverkar det inte bara företag med produkter och tjänster, utan naturligtvis också i förlängningen organisationer och olika typer av myndigheter.

Den traditionella hemsidan byggde/er i stort på envägskommunikation; på att ge information. Inte på kommunikation.
Den sociala webben och möjligheterna till två- eller flervägskommunikation kommer att fortsatt accelerera, inte avstanna eller vända tillbaka.
Progressiva företag, myndigheter och organisationer anpassar sig till detta. Testar och lär.
Att stå vid sidan och bara betrakta är inget alternativ.
Inte för den som vill vara kreativ, framåtsträvande och deltagande.

Lika dumt som det är att ha en död hemsida är det att befinna sig i olika sociala medier utan att uppdatera och kommunicera. Tusental och åter tusentals sidor på Facebook är stendöda.
Då blir det kontraproduktivt.
Signalerna blir fel.
Numera kan man med rätta fråga sig följande: ”Om en sida eller plattform på nätet inte uppdateras indikerar det en inaktiv organisation. Vad tyder då en levande nätaktivitet på?”

Häromdagen höll jag ett föredrag inför 170 personer som verkligen ville lära sig och agerar därefter.
Det är så kul.
Och hoppingivande.
Testa, lära, utvecklas.
Någon frågade efteråt om det finns någon bok för fördjupning kring hur man använder de olika möjligheter som finns.
”Visst, massor. Men det är inte grejen”, svarade jag.
”Hur menar du”?
”Det finns bara ett sätt, att testa och se vad som fungerar”.
”Okej, då gör jag det.”
Så måste det vara.
Precis som livet är ett ständigt lärande så är den sociala webben det. Den är nämligen en del av vår vardag, vårt liv, i dag. Sedan kan vi gilla eller ogilla.
Det är liksom en annan sak.

Leave a Comment