TT stänger Norrland

In Kommunikation, Media och journalistik, Sociala medier by Gert FrostLeave a Comment

Tidningarnas Telegrambyrå, TT, stänger norrlandsfönstret. Kontoren i Sundsvall, Umeå och Luleå läggs ner.
Egentligen är det ingen större överraskning. De traditionella medierna kämpar för sin överlevnad i det nya medielandskapet.
1996 gjorde jag en intervjubok på uppdrag av länsstyrelsen och landstinget i Norrbotten om riksmediernas sätt att bevaka glesbygden i allmänhet och Norrbotten i synnerhet. Slutsatsen i den var att ansvaret för att sprida information i stort sett helt vilar på norrbottningarna själva. Ingen annan kommer att ta det ansvaret på riksplanet.

7 intervjuer460px

Det är inte mycket som har hänt sedan dess, alla sociala medier till trots. I väldigt hög utsträckning verkar myndighetsfolk (många andra också förvisso) i Norrbotten fortfarande nära någon slags naiv förhoppning om att de traditionella medierna ska klara eller vilja ta den uppgiften, att göra glesbygdens röst hörd i de beslutande församlingarna i Stockholm. Samtidigt har man på nära håll dessutom kunnat följa hur NSD och Norrbottens Kuriren sakta med säkert håller på att smälta samma till en och samma tidning.
Det är märkligt.

Att just TT försvinner är allvarligare än de flesta tror. TT:s roll i svensk nyhetsförmedling är central eftersom i stort sett alla redaktioner i landet får sitt nationella material via just TT. Rikstidningarna som tidigare dragit sig tillbaka har kunnat göra det med argumentet att ”vi prenumererar ju på TT:s material. De fångar upp det viktigaste”.
Nu är det slut, också med det.
Att sedan TT:s ledning säger att det inte ska spela någon roll är ju bara tramsigt. Det är klart som tusan att det har betydelse om man har folk på plats eller inte.

Det är lite trist att sparka in öppna dörrar, men det här visar ju med all önskvärd tydlighet behovet av att företag, myndigheter och organisationer tar nätet och de sociala medierna på största tänkbara allvar. De måste skaffa sig kompetens och insikt om de möjligheter som det nya medielandskapet bjuder.
Det gamla är på väg att sakta men säkert tyna bort.

Leave a Comment